spis lektur i pomocy szkolnych
piątek, 25 października 2013

Literatura polska:

  • Bogurodzica w kontekście poezji średniowiecznej;
  • Jan Kochanowski - pieśni i treny (wybór);
  • poezja baroku (wybór);
  • Ignacy Krasicki - satyry i liryki (wybór);
  • Adam Mickiewicz - Pan Tadeusz;
  • Adam Mickiewicz - Dziady cz. III;
  • wybrane sceny z dramatów romantycznych (w tym utwory Juliusza Słowackiego i Zygmunta Krasińskiego);
  • wybór poezji romantycznej (w tym utwory Adama Mickiewicza, Juliusza

Słowackiego i Cypriana Kamila Norwida);

  • Bolesław Prus - Lalka;
  • Eliza Orzeszkowa - Nad Niemnem (fragmenty);
  • wybór nowel pozytywistycznych;
  • Henryk Sienkiewicz - wybrana powieść;
  • wybór poezji młodopolskiej;
  • Stanisław Wyspiański - Wesele;
  • Władysław Stanisław Reymont - Chłopi;
  • Władysław Stanisław Reymont - t. 1: Jesień;
  • Stefan Żeromski - Ludzie bezdomni;
  • Stefan Żeromski - Przedwiośnie;
  • Witold Gombrowicz - fragmenty prozy;
  • wybrany utwór z prozy polskiej XX wieku (w tym utwór Marii Dąbrowskiej i Zofii Nałkowskiej);
  • wybrany dramat XX wieku (w tym utwór Sławomira Mrożka i Stanisława Różewicza);
  • Tadeusz Borowski - wybrane opowiadania;
  • Gustaw Herling - Grudziński - Inny świat;
  • wybór poezji polskiej XX wieku (w tym utwory Bolesława Leśmiana, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej, Czesława Miłosza, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Tadeusza Różewicza, Zbigniewa Herberta, Mirona Białoszewskiego, Wisławy Szymborskiej, Stanisława Barańczaka i ks. Jana Twardowskiego);
  • wybrane fragmenty prozy dokumentalnej (reportaż, dziennik, pamiętnik) i eseistycznej;
  • utwory współczesne zaproponowane przez uczniów i nauczyciela;
  • inne teksty kultury (spektakle teatralne, filmy, utwory muzyczne, obrazy, słuchowiska, programy telewizyjne, teksty prasowe);

 

Literatura powszechna:

  • wybrany klasyczny dramat starożytnej Grecji;
  • Horacy - wybór pieśni;
  • William Szekspir - wybrany dramat;
  • Molier - wybrana komedia;
  • Johann Wolfgang von Goethe - Cierpienia młodego Wertera;
  • wybrana europejska powieść XIX wieku;
  • Joseph Conrad - wybrany utwór;
  • wybrana powieść XX wieku;

 

Literatura przykładowa:

  • Piotr Skarga - Kazania sejmowe (wybór);
  • Ignacy Krasicki - Pieśń: Hymn do miłości Ojczyzny;
  • Stanisław Staszic - Przestrogi dla Polski (fragmenty);
  • Adam Mickiewicz - Konrad Wallenrod;
  • Juliusz Słowacki - Kordian;
  • Zygmunt Krasiński - Nie-Boska komedia (wybrane sceny);
  • Zygmunt Krasiński - Listy (wybór);
  • Henryk Sienkiewicz - Quo vadis;
  • Henryk Sienkiewicz - Potop;
  • Maria Dąbrowska - Noce i dnie;
  • Bruno Schulz - Sklepy cynamonowe (wybrane opowiadania);
  • Zofia Nałkowska - Granica;
  • Sławomir Mrożek - Tango;
  • Zofia Kossak-Szczucka - Pożoga;
  • Tadeusz Borowski - Pożegnanie z Marią (wybrane opowiadania);
  • Witold Gombrowicz - Ferdydurke;
  • Jan Paweł II - Pamięć i tożsamość;
  • Ryszard Kapuściński - Cesarz;
  • abp Kazimierz Majdański - Będziecie Moimi świadkami…;
  • kardynał Stefan Wyszyński - Zapiski więzienne;
  • Sofokles - Król Edyp;
  • William Szekspir - Makbet;
  • Molier - Świętoszek;
  • Daniel Defoe - Robinson Crusoe;
  • Fiodor Dostojewski - Zbrodnia i kara;
  • Joseph Conrad - Lord Jim;
  • C.S. Lewis - Listy starego diabła do młodego;
  • George Orwell - Folwark zwierzęcy;



Teksty poznawane w całości - nie mniej niż 5 pozycji książkowych w roku szkolnym oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości, przy czym nie można pominąć autorów i utworów oznaczonych gwiazdką:

  • *Jan Kochanowski - wybrane fraszki;
  • *Jan Kochanowski - Treny (V, VII, VIII);
  • William Szekspir - Romeo i Julia;
  • Molier Świętoszek lub Skąpiec;
  • *Ignacy Krasicki - wybrane bajki;
  • *Aleksander Fredro - Zemsta;
  • Adam Mickiewicz - wybrana ballada;
  • *Adam Mickiewicz - Dziady cz. II;
  • *Adam Mickiewicz - Reduta Ordona;
  • Bolesław Prus lub Eliza Orzeszkowa - wybrana nowela;
  • *Henryk Sienkiewicz - wybrana powieść historyczna (Quo vadis, Krzyżacy lub Potop);
  • wybrane wiersze następujących poetów XX w.: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Kazimierz Wierzyński, Julian Tuwim, Czesław Miłosz, ks. Jan Twardowski, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert;
  • Aleksander Kamiński - Kamienie na szaniec lub Arkady Fiedler - Dywizjon 303;
  • utwór podejmujący problematykę Holokaustu, np. wybrane opowiadanie Idy Fink;
  • Konstanty Ildefons Gałczyński - wybrane utwory;
  • Stanisław Lem - wybrane opowiadanie;
  • Sławomir Mrożek - wybrane opowiadanie;
  • Antoine de Saint Exupéry Mały Książę;
  • wybrana powieść przygodowa;
  • wybrana młodzieżowa powieść obyczajowa (np. Małgorzaty Musierowicz, Doroty Terakowskiej lub innych współczesnych autorów podejmujących problematykę dojrzewania);
  • wybrany utwór fantasy (np. Ursuli Le Guin, Johna Ronalda Reuela Tolkiena, Andrzeja Sapkowskiego);
  • wybrany utwór detektywistyczny (np. Arthura Conan Doyle'a lub Agaty Christie);
  • wybrane opowiadanie z literatury światowej XX w. (inne niż wskazane wyżej);
  • wybrana powieść współczesna z literatury polskiej i światowej (inna niż wskazana wyżej);
  • inne pozycje książkowe wskazane przez nauczyciela lub zaproponowane przez uczniów (przynajmniej jedna rocznie);

 

Teksty poznawane w całości lub w części (decyzja należy do nauczyciela):

  • Homer Iliada i Odyseja lub Jan Parandowski Przygody Odyseusza; Pieśń o Rolandzie;
  • Juliusz Słowacki Balladyna;
  • Miron Białoszewski Pamiętnik z powstania warszawskiego;
  • Ryszard Kapuściński – wybrany utwór;
  • Biblia (opis stworzenia świata i człowieka z Księgi Rodzaju, przypowieść ewangeliczna, hymn św. Pawła o miłości);
  • wybrane mity greckie;

 

Wybór publicystyki z prasy i innych środków społecznego przekazu; wybrany komiks; wybrane programy telewizyjne.

  1. Utwory zaproponowane przez uczniów i nauczyciela (trzy powieści lub trzy zbiory opowiadań);
  2. Baśnie, legendy, opowiadania i utwory poetyckie, w tym pochodzące z regionu;
  3. Fragmenty wybranych utworów polskiej i światowej klasycznej literatury dziecięcej i młodzieżowej, przy systematycznym motywowaniu uczniów do samodzielnego poznawania całych utworów;
  4. Teksty reprezentatywne dla źródeł kultury europejskiej;
  5. Utwory prozatorskie i poetyckie wprowadzające w polską tradycję i współczesność literacką;
  6. Teksty reprezentatywne dla różnych rodzajów, gatunków i form artystycznego wyrazu, ze szczególnym uwzględnieniem utworów epickich, w tym odmian prozy fabularnej (w szczególności powieści podróżniczo - przygodowe, obyczajowe i fantastyczne);
  7. Teksty użytkowe, publicystyczne, popularnonaukowe, przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska radiowe, programy telewizyjne;

 

Lektura przykładowa:

  • Carlo Collodi - Pinokio;
  • Wiktor Gomulicki - Wspomnienia niebieskiego mundurka;
  • Irena Jurgielewiczowa - Ten obcy;
  • Rudyard Kipling - Księga Dżungli;
  • Józef Ignacy Kraszewski - Stara Baśń;
  • C.S. Lewis - Opowieści z Narnii, cz. I: Lew, Czarownica i stara szafa;
  • Kornel Makuszyński - Szatan z siódmej klasy;
  • Lucy Maud Montgomery - Ania z Zielonego Wzgórza;
  • Edmund Niziurski - Sposób na Alcybiadesa;
  • Henryk Sienkiewicz - W pustyni i w puszczy;
  • Alfred Szklarski - Tomek w krainie kangurów;
  • ks. Jan Twardowski - Zeszyt w kratkę;
  • Mark Twain - Przygody Tomka Sawyera;
  • Juliusz Verne - W 80 dni dookoła świata;
  • Stanisław Lem - Bajki robotów;

 

Nauczyciel może wybrać utwory niewymienione w wykazie „Lektura przykładowa”.



  1. Utwory zaproponowane przez uczniów i nauczyciela (trzy powieści lub trzy zbiory opowiadań);
  2. Baśnie, legendy, opowiadania i utwory poetyckie, w tym pochodzące z regionu;
  3. Fragmenty wybranych utworów polskiej i światowej klasycznej literatury dziecięcej i młodzieżowej, przy systematycznym motywowaniu uczniów do samodzielnego poznawania całych utworów;
  4. Teksty reprezentatywne dla źródeł kultury europejskiej;
  5. Utwory prozatorskie i poetyckie wprowadzające w polską tradycję i współczesność literacką;
  6. Teksty reprezentatywne dla różnych rodzajów, gatunków i form artystycznego wyrazu, ze szczególnym uwzględnieniem utworów epickich, w tym odmian prozy fabularnej (w szczególności powieści podróżniczo - przygodowe, obyczajowe i fantastyczne);
  7. Teksty użytkowe, publicystyczne, popularnonaukowe, przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska radiowe, programy telewizyjne;

 

Lektura przykładowa:

  • Carlo Collodi - Pinokio;
  • Wiktor Gomulicki - Wspomnienia niebieskiego mundurka;
  • Irena Jurgielewiczowa - Ten obcy;
  • Rudyard Kipling - Księga Dżungli;
  • Józef Ignacy Kraszewski - Stara Baśń;
  • C.S. Lewis - Opowieści z Narnii, cz. I: Lew, Czarownica i stara szafa;
  • Kornel Makuszyński - Szatan z siódmej klasy;
  • Lucy Maud Montgomery - Ania z Zielonego Wzgórza;
  • Edmund Niziurski - Sposób na Alcybiadesa;
  • Henryk Sienkiewicz - W pustyni i w puszczy;
  • Alfred Szklarski - Tomek w krainie kangurów;
  • ks. Jan Twardowski - Zeszyt w kratkę;
  • Mark Twain - Przygody Tomka Sawyera;
  • Juliusz Verne - W 80 dni dookoła świata;
  • Stanisław Lem - Bajki robotów;

 

Nauczyciel może wybrać utwory niewymienione w wykazie „Lektura przykładowa”.