spis lektur i pomocy szkolnych

szkoła podstawowa

piątek, 25 października 2013
  1. Utwory zaproponowane przez uczniów i nauczyciela (trzy powieści lub trzy zbiory opowiadań);
  2. Baśnie, legendy, opowiadania i utwory poetyckie, w tym pochodzące z regionu;
  3. Fragmenty wybranych utworów polskiej i światowej klasycznej literatury dziecięcej i młodzieżowej, przy systematycznym motywowaniu uczniów do samodzielnego poznawania całych utworów;
  4. Teksty reprezentatywne dla źródeł kultury europejskiej;
  5. Utwory prozatorskie i poetyckie wprowadzające w polską tradycję i współczesność literacką;
  6. Teksty reprezentatywne dla różnych rodzajów, gatunków i form artystycznego wyrazu, ze szczególnym uwzględnieniem utworów epickich, w tym odmian prozy fabularnej (w szczególności powieści podróżniczo - przygodowe, obyczajowe i fantastyczne);
  7. Teksty użytkowe, publicystyczne, popularnonaukowe, przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska radiowe, programy telewizyjne;

 

Lektura przykładowa:

  • Carlo Collodi - Pinokio;
  • Wiktor Gomulicki - Wspomnienia niebieskiego mundurka;
  • Irena Jurgielewiczowa - Ten obcy;
  • Rudyard Kipling - Księga Dżungli;
  • Józef Ignacy Kraszewski - Stara Baśń;
  • C.S. Lewis - Opowieści z Narnii, cz. I: Lew, Czarownica i stara szafa;
  • Kornel Makuszyński - Szatan z siódmej klasy;
  • Lucy Maud Montgomery - Ania z Zielonego Wzgórza;
  • Edmund Niziurski - Sposób na Alcybiadesa;
  • Henryk Sienkiewicz - W pustyni i w puszczy;
  • Alfred Szklarski - Tomek w krainie kangurów;
  • ks. Jan Twardowski - Zeszyt w kratkę;
  • Mark Twain - Przygody Tomka Sawyera;
  • Juliusz Verne - W 80 dni dookoła świata;
  • Stanisław Lem - Bajki robotów;

 

Nauczyciel może wybrać utwory niewymienione w wykazie „Lektura przykładowa”.



  1. Utwory zaproponowane przez uczniów i nauczyciela (trzy powieści lub trzy zbiory opowiadań);
  2. Baśnie, legendy, opowiadania i utwory poetyckie, w tym pochodzące z regionu;
  3. Fragmenty wybranych utworów polskiej i światowej klasycznej literatury dziecięcej i młodzieżowej, przy systematycznym motywowaniu uczniów do samodzielnego poznawania całych utworów;
  4. Teksty reprezentatywne dla źródeł kultury europejskiej;
  5. Utwory prozatorskie i poetyckie wprowadzające w polską tradycję i współczesność literacką;
  6. Teksty reprezentatywne dla różnych rodzajów, gatunków i form artystycznego wyrazu, ze szczególnym uwzględnieniem utworów epickich, w tym odmian prozy fabularnej (w szczególności powieści podróżniczo - przygodowe, obyczajowe i fantastyczne);
  7. Teksty użytkowe, publicystyczne, popularnonaukowe, przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska radiowe, programy telewizyjne;

 

Lektura przykładowa:

  • Carlo Collodi - Pinokio;
  • Wiktor Gomulicki - Wspomnienia niebieskiego mundurka;
  • Irena Jurgielewiczowa - Ten obcy;
  • Rudyard Kipling - Księga Dżungli;
  • Józef Ignacy Kraszewski - Stara Baśń;
  • C.S. Lewis - Opowieści z Narnii, cz. I: Lew, Czarownica i stara szafa;
  • Kornel Makuszyński - Szatan z siódmej klasy;
  • Lucy Maud Montgomery - Ania z Zielonego Wzgórza;
  • Edmund Niziurski - Sposób na Alcybiadesa;
  • Henryk Sienkiewicz - W pustyni i w puszczy;
  • Alfred Szklarski - Tomek w krainie kangurów;
  • ks. Jan Twardowski - Zeszyt w kratkę;
  • Mark Twain - Przygody Tomka Sawyera;
  • Juliusz Verne - W 80 dni dookoła świata;
  • Stanisław Lem - Bajki robotów;

 

Nauczyciel może wybrać utwory niewymienione w wykazie „Lektura przykładowa”.



Teksty kultury poznawane w całości - nie mniej niż 4 pozycje książkowe w roku szkolnym oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości:

  • Frances Hodgson Burnett - Tajemniczy ogród;
  • Jan Brzechwa - Akademia Pana Kleksa;
  • Carlo Collodi - Pinokio;
  • Roald Dahl - Charlie i fabryka czekolady;
  • Antonina Domańska - Historia żółtej ciżemki;
  • Irena Jurgielewiczowi - Ten obcy;
  • Stanisław Lem - Bajki robotów;
  • Clive Staples Lewis - Lew, Czarownica i stara szafa;
  • Astrid Lindgren - Bracia Lwie Serce;
  • Kornel Makuszyński - Szatan z siódmej klasy;
  • Aleksander Minkowski - Dolina Światła;
  • Ferenc Molnár - Chłopcy z Placu Broni;
  • Lucy Maud Montgomery - Ania z Zielonego Wzgórza;
  • Edmund Niziurski - wybrana powieść (np. Niewiarygodne przygody Marka Piegusa, Sposób na Alcybiadesa);
  • Joanna Olech - Dynastia Miziołków;
  • Joanna Onichimowska - wybrana powieść (np. Duch starej kamienicy, Daleki rejs);
  • René Goscinny, Jean-Jacques Sempé - Mikołajek (wybór opowiadań z dowolnego tomu);
  • Henryk Sienkiewicz - W pustyni i w puszczy;
  • Alfred Szklarski - wybrana powieść (np. Tomek w krainie kangurów);
  • Dorota Terakowska - Władca Lewawu;
  • Mark Twain - Przygody Tomka Sawyera;
  • John Ronald Reuel Tolkien - Hobbit, czyli tam i z powrotem;
  • Juliusz Verne - W 80 dni dookoła świata;
  • Moony Wicher - Dziewczynka z szóstego księżyca;
  • wybór mitów greckich, baśni i legend; wybór kolęd; wybór pieśni patriotycznych; wybór poezji, w tym utwory dla dzieci i młodzieży; film i widowisko teatralne z repertuaru dziecięcego; wybrane programy telewizyjne;